Mijn eerste weekend in Afrika - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van JohninZuidSoedan - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekend in Afrika - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van JohninZuidSoedan - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekend in Afrika

Door: John

Blijf op de hoogte en volg

24 December 2013 | Zuid Sudan, Juba

Omdat het niet echt een goed idee is om je hier onder de tafel te drinken maar 1 biertje genomen op het slagen voor mijn cursus. Toch weer eens een ander merk gedronken. Het heet NILE superior. Niet zo superieur als de naam doet vermoeden maar gewoon rustig weg te drinken. Na het gebruikelijke avondritueel van CNN, AlJazeera en voetbal kijken op TV maar gaan slapen.

De volgende dag (zaterdag 21 dec) met 4 Zuid Amerikaanse collega's naar de botanische tuinen gegaan. De tuinen zijn een paar eeuwen geleden opgericht door een Brit die planten uit alle werelddelen in 1 tuin samen wou brengen. Dat dit hem best goed is gelukt, blijkt uit het feit dat de allereerste Tarzanfilms (Johnny Weismuller als Tarzan) in dit park zijn opgenomen. Bovendien vindt je hier ook allerlei dieren als aapjes, buffels, vissen en zelfs vogels. Bij aankomst hebben we een gids gehuurd voor 10.000 shilling (ongeveer 3 Euro). Met die gids hebben we vervolgens een uurtje of 4 door het park gelopen. Gezien de diversiteit van vooral het vogelbestand hier, had ik nog wel wat langer rond kunnen lopen maar wou dat de anderen niet aandoen. De fotoos hiervan volgen later wel. Toen we afscheid namen van de gids begon die opeeens 10.000 shilling per person te vragen en niet voor het gehele gezelschap zoals afgesproken. Omdat hij de tour anders in de helft van de tijd kan doen en vanwege het bedrag hier verder geen issue van gemaakt en heem een goede dag laten hebben. Dit illustreert echter wel hoe een en ander hier in de war steekt.

Zondag eerst wat uitgeslapen tot een uur of half 8 en rustig gaan ontbijten. Dat is hier wat je een "English breakfast" kan noemen. Gebakken aardappelen, worstjes, kippenpootjes, eieren, cornflakes en zo voort. Daarna op CNN en Al Jazeera gekeken of er nog iets was gebeurd in de wereld en om toch nog wat beweging te krijgen ben ik gaan lopen naar de Mall die een bezienwaardigheid scheen te zijn. De deskbediende van het hotel kwam niet meer bij toen ik vroeg hoe ik moest lopen. Een afstand van 3 kilometer loop je toch niet?! Je gaat met de auto. Nu ik niet dus. De Mall was nog in aanbouw en alleen een super-supermarket was open. Dit is te vergelijken met de PAM, SUPERMARCHE en zo die we van het buitenland kennen. Hier heb ik wat verzorgingsmiddelen gekocht omdat de rest in mijn bepakking richting Juba is.

Van een oplettend lezeres kreeg ik de vraag of het hier niet ontzettend gevaarlijk is.....
Aan de ene kant valt het mee aan de andere kant zijn er van die dingen dat je denkt dat het ook behoorlijk tegen kan vallen. Afgezien van het feit dat iedereen je heel vriendelijk een lift aanbiedt en verder bijzonder behulpzaam is, wordt je wel bekeken maar nauwelijks lastig gevallen. Wel is het zo dat iedereen die een iets groter huis heeft of iets anders te beschermen dit doet met een betonnen muur met daarop kilometers concertina of prikkeldraad en er veelal ook gewapende wachten aan de poort staan. Dit is waarschijnlijk niet voor niets en ik ga dan ook na tussen zonsondergang en zonsopgang niet naar buiten. In de tropen betekent dit dus 12 uur dag en 12 uur nacht. Hoe de veiligheidssituatie in Juba gaat zijn, ga ik binnenkort uitvinden.

  • 27 December 2013 - 16:17

    Kelly:

    Je moet je foto ff een kwartslag draaien ;)

  • 27 December 2013 - 16:42

    Berthil:

    John
    goedemiddag
    Ik hoop dat je de Kerstdagen goed bent doorgekomen. Het weer is bij jou in ieder geval beter want we hebben hier regen en (alweer) storm, maar dat weerhoudt de mensen er niet van om de stad in te gaan. Je kunt vandaag in Eindhoven over de koppen lopen. Waarschijnlijk willen mensen a) de calorieen eraf lopen die ze te veel hebben ingenomen de laatse dagen en b) de mislukte kerstcado's terug brengen of omruilen voor iets dat meer in de smaak valt.
    Uit jouw verhaal maak ik op dat er niet veel verschil is met de werkwijze die je al gewend was, nl Hurry and Wait. Je zit nu overduidelijk in de Wait- fase. Binnenkort zul je wel een bericht krijgen dat je binnen 5 min gereed moet stan voor vertrek (dat is de Hurry- fase).
    Geniet nog even van Entebbe en ik hoop dat je snel mag vetrekken voor het echte werk waar je tenslotte voor gekomen bent,
    groeten
    berthil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid Sudan, Juba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2014

De dag voor m'n tweede reis

19 Februari 2014

Nog even voor de break

09 Februari 2014

Eten in Donker Afrika

26 Januari 2014

Dynamiek in Zuid Soedan

25 Januari 2014

een vrije zaterdag

Actief sinds 20 Dec. 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 8575

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

20 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: