De eerste dagen in Entebbe. - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van JohninZuidSoedan - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Entebbe. - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van JohninZuidSoedan - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Entebbe.

Door: John

Blijf op de hoogte en volg

22 December 2013 | Zuid Sudan, Juba

Na uiteindelijk toch in Entebbe te zijn aangekomen en na een wat korte nacht slaap, naar de VN-basis om in te checken. Nu is de basis slechts op 200 meter van het hotel dus makkelijk aan te lopen. Desondanks krijg je ieder 100 meter een aanbod van een taxi.
De incheck begon met het maken van een aantal testen over het leven en werk van de VN. Als je al onze idealen en normen en waarden als uitgangspunt neemt kun je die testen makkelijk maken. De eerste test nog de uitgebreide versie gedaan. Ofwel eerst alles lezen, de oefenvragen maken en daarna de eigenlijke test. Het mooie is dat als je de gewenste 80% goede antwoorden niet haalt, je net zo lang mag blijven proberen tot je genoeg goede antwoorden hebt. De volgende testen het programma niet eens meer gelezen maar rechtstreeks naar de test en gewoon 92% gescoord. De derde test was net zo iets en de laatste test over het lastigvallen van andere en speciaal vrouwen was niet on-line en kon ik dus niet maken. de boodschap was ongeveer dat als je de normen en waarden naleeft je een goed VN- lid bent.
Na geslaagd te zijn voor de testen, mocht ik donderdag en vrijdag de lessen volgen die essentieel waren voor mijn functioneren bij de VN. Tot mijn verbazing kreeg ik lessen die de stof behandelde waar ik woensdag over getest was. Omdat de lessen wederom verplicht zijn, gewoon twee dagen in de klas gezeten en de verklaring van aanwezigheid gescoord.

Ondertussen kwamen er steeds slechtere berichten uit het missiegebied. Door de ontwikkelingen die in gang waren gezet ongeveer de dag voor ik vertrok, begon een en ander daar redelijk uit de hand te lopen. Zo erg dat er doden vielen en de VN- bases onder de voet gelopen werden door mensen de daar hun heil en veiligheid zoeken. Dit deed de Chefstaf ter plaatse besluiten dat er tot nader order geen nieuwe VN- medewerkers naar Juba mochten reizen. Voor mij betekent dit dat ik dagelijks ga vragen wat de stand van zaken is en reageer als er iets verandert. Op zich duurt het ook weer 48 uur tussen de beslissing en de daadwerkelijk toestemming en het krijgen van het vliegticket. Omdat er nu niets meer voor me gepland staat, bestaat mijn dagvulling uit twee maal per dag naar de VN- basis lopen en kijken of ik al weg mag. De rest van de dag??????? Proberen me niet al te zeer te vervelen en vooral hopen dat ik snel bericht krijg dat we gaan vliegen.

  • 22 December 2013 - 21:02

    Anne:

    Hoi john, balen dat je niet verder kan en nu eigenlijk een beetje vastzit. Heb je daar wel een beetje de vrijheid om rond te kijken of valt er niet veel meer te zien dan kiezelstenen en zand?
    In wat voor omgeving zit je eigenlijk is het daar net zo warm als in soedan? Kan je met iemand daar een potje kaarten of zit je aan de sudokupuzzels.. hoop dat het een beetje snel beter wordt in soedan en jij aan een leuke missie kan beginnen.
    Groetjes Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid Sudan, Juba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2014

De dag voor m'n tweede reis

19 Februari 2014

Nog even voor de break

09 Februari 2014

Eten in Donker Afrika

26 Januari 2014

Dynamiek in Zuid Soedan

25 Januari 2014

een vrije zaterdag

Actief sinds 20 Dec. 2013
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 8543

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

20 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: